Friday 28 October 2011

~Sentuhan Hati~



Bismillahirrahmanirrahim…
Terima kasih pada Tuhan yang Maha Baik,yang Maha Pemurah ,Yang Maha Penyayang,yang tidak putus-putus melimpahkan rahmat dan kasih sayangnya pada kita selalu..

Juga buat Nur Muhammad yang tidak pernah hilang dan tiada bahkan kehadirannya sentiasa bersama kita walau tanpa jasad.Beliau sentiasa ada bersama kita yang selalu berselawat padanya.

Alhamdulillah Tuhan masih lagi memberi peluang untuk aku terus berjuang di muka bumi ini.Semalam sejurus selepas menunaikan solat isyak , wirid dan tahlil bersendirian huhu (-_-) badan ini terus tersungkur dek keempukan katil di hostel.Semalam adalah malam yang paling mengantuk bagiku. Tidur sangat lena sehingga azan subuh baru terjaga.Huhu ampunkan aku Tuhan..tertinggal solat Tahajjud.
(-,_-,). Kadang-kadang beginilah akibatnya juga selepas 10 hari diberi cuti oleh Tuhan..huhu. Pagi ni pula tetiba terasa nak update blog,Hemm..tapi apa yang nak dikongsikan pula kali ni.???
Teringat tentang semalam. Semalam tepat pukul 2.40 petang diri ini telahpun diberi peluang untuk menyampaikan sedikit pengisian untuk kawan-kawan sekelas. Mulanya task yang diberi adalah memberi sedikit tazkirah tentang apa-apa yang berkaitan dengan zina..bersempena dengan Kempen Anda Bijak Jauhi Zina yang telahpun dianjurkan oleh Dental Student Club(DSC) dan juga Medical Student Club(MSC). Khamis baru-baru ini adalah penutup kepada kempen tersebut. Alhamdulillah diberi rezeki oleh Allah untuk turut-serta dalam majlis penutup kempen tu.Jadi, dapatlah mendengar pengisian dari Ustazah Fatimah Syarha,seorang Penulis Novel tanah air yang agak tersohor namanya,antara karya beliau seperti Novel Tautan Hati,Syabab,Pemilik Cintaku Selepas Allah dan Rasul…Alhamdulillah,sangat terisi juga mendengar kuliah dari beliau. Yelah,kita dapat input banyak, lagi-lagi tentang bab-bab Cinta,Couple dan isu kawin ni.Hehe.Yelah sebagai manusia biasa..huhu..memang tak lepas dari perasaan fitrah ini.Suka kepada pasangan berlainan jantina.Cuma samada kita dapat control ataupun tidak je. Manusia ini imannya Yazid wa Yanqus, bila kita teringat sesuatu yang kita buat itu berdosa, kemudiaan kita bertaubat dan kita cuba tidak akan mengulanginya semula. Tetapi bila iman kembali lemah,kita pun mengulanginya lagi..Ya Allah,terfikir dalam hati sangat tidak malu kita pada Tuhan,selepas minta maaf diulangnya lagi.memang tidak patut.Aduh mujahadah sungguh untuk kekal istiqamah!!.

Tentang soal suka,cinta memang fitrah semulajadi manusia.Nak tak nak memang tak dapat nak dielak.Cuma sekarang ni cinta yang perlu digapai adalah cinta Allah dan Rasul.Bila dapat kedua cinta insyaAllah akan pimpin cinta-cinta yang lain.Wah!! kalau cakap soal ni memang berjela ayat(^-~)..hehe. Soal jodoh tu biarlah Allah yang tentukan.Kadang-kadang malu pada kawan2 yang selalu bertanya bila dan bila>>>>>>…Yelah kakak dia kawin awal 21 dah bernikah,adiknya pula gi mana sih??Lalu jawapan acap-kali ku jawab ada jodoh akan adalah..huhu Simple and Perfect answer!!.ok off about this topic.Sebenarnya bukan yang ini yang nak difokuskan.




Berbalik pada topic yang asal yakni dimana diri ini diberi task untuk memberi sedikit pengisian semalam. Kalau nak dicakap tentang beri tazkirah,pengisian mahupun kuliah rasanya diri ni sudahpun biasa sejak Form 4 lagi.Teringat waktu sekolah-sekolah dulu.Oleh sebab diberi amanah memegang jawatan Naib Setiausaha Badan Dakwah dan Akhlak Remaja(BADAR) di SAM Bestari,Subang Jaya maka sangat perlu dan kerap tampil kehadapan memberi pengisian pada warga Aspuri.Saling ingat mengingatkan.Mula-mula tu sangatlah gugup dan malu tapi lama-kelamaan… ‘alah bisa tegar biasa’. Tapi oleh sebab sudah lama lah jugak tak tampil ke hadapan beri pengisian Hati,Qalbun ataupun bab2 roh ni, tiba-tiba semalam terasa sangat cemas.RSAT jelah jawabnya!!..Sebenarnya hati ni sangat sedih,bukannya sedih sebab diri ini tak diberi peluang selalu untuk berucap.Tapi sedih sebab rasanya kelas ni rasanya sudah lama tak buat tazkirah macam dulu-kala.Buat rotation setiap orang bagi tazkirah di kelas.Bukan ke bagus begini??.Mujurlah DSC anjurkan kempen sebegini dan diwajibkan diadakan tazkirah bagi setiap kelas.Kalau tidak ada, maka takdelah.Mana boleh begitu sebenarnya kan.Dimanakan “Ar-Rijal AQwam min Nisa’ ni”. Nampaknya kita perlu berbuat sesuatu.InsyaAllah moga Allah izinkan.

Jadi,pengisian yang dikongsi semalam adalah bertajuk ‘Sentuhan Hati’. Bukannya tidak mahu untuk berkongsi tentang Zina dan keturunannya.Oleh sebab bagiku,last week sudah banyak pendedahan yang kawan-kawan dapat dari pengisian oleh kawanku Munie ditambah juga dari pelbagai tayangan video.Maka diri memilih untuk berkongsi tentang soal Hati.RSAT!!..Hemm,bukan soal hati ini tentang soal cinta ye ,tapi soal >>>>>>

Terjemahannya: Allah tidak memandang rupa dan harta kamu tetapi Dia memandang hati dan amalan kamu. (Riwayat: Muslim)





Hatilah tempat jatuhnya pandangan Allah:

Pandangan mata selalu menipu,
Pandangan akal selalu tersalah,
Pandangan nafsu selalu melulu,
Pandangan hati itu yang Hakiki,
Kalau hati itu BERSIH.

Hati kalau terlalu bersih pandangannya kan menembusi hijab,
Hati jika sudah bersih,firasatnya tepat kehendak Allah
Tapi hati bila dikotori bisikannya bukan lagi kebenaran.

Hati tempat jatuhnya pandangan Allah,
Jasad lahir ukuran manusia,
Utamakanlah pandangan Allah daripada pandangan manusia.







Inilah sumpah ,ikrar atau janji yang kita sering laung-laungkan dalam hati.Setiap kali solat kita bersumpah pada Allah bahawa kita akan jadikan solat kita,ibadah kita,hidup mati kita hanyalah untuk Allah,Tuhan sekalian alam.

Namun manakah bukti ikrar dan janji kita itu?atau adakah sekadar omong-omong kosong??.

'Laa ilahailla anta subhaanaka inii kuntu minazzholimiin...'

Tuhan menganugerahkan kepada engkau hati
atau jiwa sebagai wadah
Ia adalah anggota yang paling penting
di dalam diri manusia
Tapi malang, atau sungguh sayang
Engkau tidak jadikan wadah menerima hidayah
Wadah engkau tidak pun engkau isi dengan kasih sayang
Hati sebagai wadah, engkau tidak isi rasa bertuhan
Jiwa engkau sebagai wadah, tidak engkau isi rasa kehambaan
Wadah engkau, engkau kosongkan daripada timbangrasa dan perikemanusiaan
Engkau kosongkan wadah engkau daripada perasaan-perasaan yang mulia
Tapi apa yang engkau isikan?
Engkau isikan dengan racun-racun mazmumah yang merosakkan manusia
Bahkan yang menghancurkan dunia
Hati engkau tidak engkau jadikan cermin melihat kebenaran
Engkau butakan hati engkau
Hingga tidak ada lagi rasa bertuhan
Setidak-tidaknya engkau merabunkan
Hingga engkau ragu dengan kebenaran
Sayang, hati atau jiwa yang paling berharga
Yang menentukan engkau manusia yang ada kemanusiaan
Tapi engkau abaikan
Tapi yang engkau urus sangat dan engkau belai
Anggota lahir engkau, jawarih engkau
Anggota yang akan dimakan ulat dan binasa
Anggota yang kekal abadi yang akan dipersoalkan, engkau abai dan biarkan
Padahal hati tempat pandangan Tuhan




to be continued.....~

P/S: Count down for Eid Milad..30 Oktober...(^,^)

No comments:

Post a Comment