Saturday 3 September 2011

~Didunia TiDaK AdA hArI rAyA~

Bismillahirrahmanirrahiim...

Aku lihat Ramadan dr kejauhan
lalu ku sapa ia," Hendak kemana? "
Dgn lembut ia berkata " Maaf, aku harus pergi, mungkin lama. Tolong sampaikan pesanku untuk orang yang bernama Mukmim. Ajaklah Sabar untuk menemani hari-hari dukanya, peluklah Istiqamah saat dia kelelahan dlm perjalanan Taqwa. Itupun Syawal ..ia sudah tiba."
Ku lihat Ramadan pergi ... jauh...
' Ya Allah, apakah aku akn berjumpa lagi dgnnya????


Terima kasih pada sahabat lama yang meng-update status di atas di wall Facebook.Terasa sangat sayu dan sedih membacanya.Betapa mengingatkan kita semua tentang besar dan mahalnya Ramadhan itu.
Ya..memang belum pasti sama ade masih sempatkah kita untuk bertemu dengan Ramadhan yang akan datang.
Namun,putus-asa janganlah sekali.Rahmat dan kasih sayangNya tidak akan putus selagi kita tidak berhenti menagih dan merintih padaNya.Moga kita diberi kekuatan roh untuk menghadapi 11 bulan yang akan datang dengan Battery Rohani yang telah kita charge pada Ramadhan yang lepas.InsyaAllah..Mudah-mudahan.

Dihari raya ini pula,marilah kita koreksi diri..apakah sebulan amalan kita diterima Allah?Mohonlah ampun atas segala kekurangan ibadah kita.Jika ingin dilihat pada segala ibadah lahir-batin kita memang tidak layak untuk kita berhari raya.Memang tidak layak untuk kita berbaju baru,berkasut baru,bertudung baru,segala perabot dan perhiasan di rumah yang baru dan segala macam yang baru-baru..Malu sungguh rasanya kita ini.Kita tidak malu pada Tuhan,sudahlah kita menyembahkan ibadah bangkai padaNya kemudian,boleh pula kita bersuka-ria dan buat-buat tak tahu dengan kebiadapan kita itu.
Hari raya hanyalah untuk orang berTaqwa,iaitu orang yang sudah berjaya mensucikan fizikal dan rohnya sepanjang Ramadhan dan berjaya keluar dari Ramadhan menuju ke Syawal dengan membawa hati yang suci dan bersih.Sungguh beruntung orang2 yang sebegini yang dapat meng-upgrade rohnya sehingga diberi kekuatan yang luar biasa untuk bekalan sepanjang 11 bulan sebelum kembalinya semula Ramadhan yang akan datang.

Jika hendak dihitung memang tiada raya di dunia ini.Raya hanyalah disyurga sana.Di negeri yang kekal abadi iaitu raya dan merdeka dari percikan dan bahang api neraka.Kejayaan bertemu Allah dan RasulNya.Bagi orang yang berTaqwa,hari raya disamput dengan penuh kesederhanaan,ziarah-menziarahi,saling bermaafan,sedeqah,takbir dan tahmid di pagi raya tanda kesyukuran dan mereka tidak berlalai-lalai dengan hiburan yang merosakkan,membazir dan berlebih-lebihan.

Namun,masih sempat lagi untuk kita meng-upgrade roh dan iman kita.Di Bulan yang syawal ini Tuhan sudah sediakan ibadah-ibadah khusus yang boleh kita laksanakan untuk kita tingkatkan roh kita.Antaranya adalah dengan berpuasa 6 hari pada bulan Syawal:
Barangsiapa berpuasa di bulan Ramadhan kemudian disusul dengan puasa enam hari di bulan Syawal maka puasanya itu bagaikan puasa sepanjang tahun” Dikeluarkan oleh Imam Muslim dalam kitab Shahihnya


Rintihan Ramadhan...

Ramadhan telah meninggalkan kita,
Syawal menjelang menandakan hari raya,
Kehidupan biasanya bermula semula,
Ramadhan hadapan belum tentu kita jumpa,

Dihari raya ini,koreksilah diri sendiri,
Layakkah hari ini kita berhari raya,
Hari raya hanya untuk orang-orang berTaqwa,
Selain mereka tidak layak merayakannya.

Renung kembali segala amalan dibulan Ramadhan,
Apakah meningkat dari sebelumnya,
Bertambah baikkah kita dari masa ke semasa
Sesuai dengan meningkatnya umur kita.

Renung pula kehadapan bagaimana nasib kita,
Apakah kita mati didalam khusnul Khotimah,
Kerana nafsu selalu mendorong kepada kejahatan,
Juga syaitan yang selalu melalaikan.
Ingatlah hari raya bukan untuk bersuka-ria,
Ia hari bersyukur dan menggembirakan yang tak punya apa-apa.
Maaf-bermaafankita sesama kita.
Bertimbang-rasa kita sesama manusia,
Bersimpatilah dengan mereka yang susah.
Berkasih sayang sangat diperintahkan,
Bahkan sangat sesuai dengan fitrah manusia.

Ramadhan hadapan belum tentu kita jumpa..T_T

No comments:

Post a Comment