Sunday 21 August 2011

~Nafsu dan Anjing Liar~

Bismillahirrahmanirrahim..

Masih teringat-ingat diingatanku tentang kuliah semalam..
Kuliah yang benar-benar menyentuh hati dan perasaanku..
Mengalir air mata fizikal dan rohaniku..
Sudah lama aku biarkan rohku..
Roh yang seakan tidak melonjak-lonjak imannya..
terasa sama shj saban hari..
Aduh Tuhan..Ampunkanlah HambaMu ini..T_T..

Anjing liar,seekor anjing yg tidak bertuan,anjing yg suka memakan bangkai-bangkai yg dipenuhi ulat dan najis,anjing yg suka menggigit-gigit,suka bercakaran,suka mencari gaduh..akan dipuaskan hatinya untuk mendapat apa yg dikehendaki.

Begitu jugalah nafsu sama seperti anjing liar yang jijik,agresif,garang dan sanggup berbuat apa shj untukdirinya...nafsu yg ingin bertuhankan diri,mengikut segala kemahuan hati,memuaskan diri semahu-mahunya..selagi tak puas selagi itulah dia akan memuaskan mengikut nafsunya..
Sehingga tuan empunya diri lupa tntang tuhannya..Nafsunyakah ataupun Allahu Rabbul 'Alamin yang menciptankannya!!!!!
Jika ia mahu makan..maka dimakannya ape shj,tidak kira halal atau haram,mahal atau murah,baik atau buruk,kenyang atau lapar..jika nafsu berkehendak kpd makanan itu maka akan dimakan semahu-mahunya sehingga terasa puas nafsunya..
Sanggup utk menikmati makanan itu walaupun jauh beribu-batu,walaupun duit di bank kekeringan..
Semuanya sanggup dilakukan demi memenuhi nafsu makannya itu..
Begitu jugalah nafsu kpd pakaian,harta,kebendaan..
Semuanya sanggup dilakukan demi memenuhi hasrat nafsunya.


Aduh Tuhan!!Saban hari nafsu yang dijinak-jinakkan,dibela-bela,disuap-suap..sehingga Engkau dilupai,
Nafsu telah menjauhkan aku dan Engkau.
Sungguh jahat nafsu padaku,tapi aku masih lagi  membelanya.
Sepatutnya nafsu itu aku tahan-tahan,aku pijak-pijak,aku belenggu dia..dan bukannya dia membelenggu aku..
Sungguh kejam nafsu itu..

Sampai bilakah aku mahu begini??takutnya aku dengan azabMu nanti..


3.45pm.
Kediaman Asrama Perubatan,
Temerloh.






No comments:

Post a Comment